Zagrożenia bezpieczeństwa w miejscu pracy; hazards at work

Zwykły wpis

90e44a9c595cb559ab6037c02d175964

Identyfikacja zagrożeń w miejscu pracy

Podstawową dla prawidłowego określenia ryzyka zagrożeń bezpieczeństwa w miejscu pracy jest określenie potencjalnie mogących pojawić się zagrożeń. Na wstępie warto rozejrzeć się w miejscu pracy i zastanowić się co może powodować zagrożenia, czyli np. wdrożony proces produkcji, stosowane szkodliwe substancje czy niebezpieczne urządzenia, a to może powodować obrażenia u pracowników albo szkodliwie oddziaływać na ich zdrowie.

Zwykle ryzyka dla bezpieczeństwa w miejscu pracy stosunkowo łatwo ustalić. Jednakże pomocne może okazać się, co wskazano poniżej:

  • Sprawdzenie instrukcji obsługi urządzeń stosowanych w procesie produkcji czy też oznaczeń na opakowaniach szkodliwych substancji. 
  • Wyciągnięcie stosownych wniosków z mających miejsce w przeszłości wypadków w pracy czy rejestrów ‚ill-health’, to może okazać się pomocne celem zmniejszenia prawdopodobieństwa powtórzenia się takich zdarzeń w przyszłości.
  • Zwrócenie uwagi na to, czy prawidłowo przeprowadzane są okresowo przeprowadzane czynności np. naprawa urządzeń mechanicznych, proces sprzątania czy zastosowane zmiany w cyklu produkcji.
  • Bycie świadomym długotrwałych zagrożeń wpływających na stan zdrowia pracowników np. wysoki poziom hałasu albo długotrwała ekspozycja na działanie szkodliwych substancji.
  • Zapoznanie się ze stroną internetową brytyjskiej instytucji zajmującej się ochroną bezpieczeństwa pracy tj. Health and Safety Executive. HSE publikuje praktyczne informacje pomocne dla określenia ryzyka zagrożeń bezpieczeństwa i kontrolowania ich poziomu.

Istnieją pewne rodzaje zagrożeń bezpieczeństwa w miejscu pracy z uznaną powszechnie szkodliwością np. praca na wysokości, praca z substancjami szkodliwymi, praca przy użyciu ciężkich maszyn i będąc narażonym na działanie azbestu. W zależności od charakteru pracy, tak też mogą kształtować się różne ryzyka zagrożeń bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy stosują się do wszystkich pracodawców i pracowników, zarówno tych zatrudnionych full time, part time, temporary czy permanent, młodocianych, praktykantów, wykonujących pracę mobilnie czy w domu, pracowników agencyjnych oraz do wszystkich imigrantów (nawet jeśli pracują w Wielkiej Brytanii bez pozwolenia na pracę).

Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:

  1. Ustalenie jakie czynniki mogą powodować zagrożenie bezpieczeństwa w miejscu pracy i podejmowanie próby ich usunięcia. Stanowi to części tzw. „risk assessment”, który każdy pracodawca zatrudniający co najmniej 5 pracowników powinien sporządzić pisemnie.
  2. W sposób zrozumiały dla pracownika przedstawienie możliwych zagrożeń i wskazanie jak  ich uniknąć. Przedstawienie osoby odpowiedzialnej za zachowanie bezpieczeństwa w danym miejscu pracy (czyli tzw. przedstawiciela pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy).
  3. Konsultowanie zasad zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy i współpracowanie w tym zakresie z pracownikami oraz ich przedstawicielem.
  4. Bezpłatnie przeprowadzenie szkolenia każdemu nowemu pracownikowi nt. zasad zachowania bezpieczeństwa w miejscu pracy.
  5. Bezpłatnie udostępnienie sprzętu i odzieży ochronnej oraz przedstawienie instrukcji, w jaki sposób te przedmioty prawidłowo użyć.
  6. Udostępnienie toalet, dostarczenie środków czystości oraz wodę pitną.
  7. Dostarczenie przedmiotów służących do udzielenia pierwszej pomocy
  8. Zgłaszanie śmiertelnych i poważnych wypadków w pracy do Incident Contact Centre pod numerem telefonu 0845 300 9923. Zgłaszanie innych wypadków i niebezpiecznych zdarzeń online posługując się przy tym stroną internetową:  www.hse.gov.uk.
  9. Posiadanie ubezpieczenia pokrywającego ewentualne szkody powstałe w związku z wypadkiem w pracy lub szkodliwym wpływem warunków panujących w miejscu pracy na zdrowie pracowników. Udostępnienie papierowej  lub elektronicznej kopii certyfikatu potwierdzającego posiadane ubezpieczenie w miejscu ogólnodostępnym dla pracowników.
  10. Współpraca z innymi pracodawcami oraz innymi przedsiębiorcami np. agencjami pracy w celu zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Jakie obowiązki posiada pracownik w zakresie ochrony bezpieczeństwa w miejscu pracy:

  1. Postępowanie zgodnie z zasadami przedstawionymi podczas przeprowadzonego przez pracodawcę szkolenia.
  2. Dbanie o bezpieczeństwo swoje, jak i współpracowników.
  3. Współpracowanie w zakresie ochrony bezpieczeństwa i higieny pracy z samym pracodawcą, kierownikiem czy przedstawicielem pracowników w zakresie bhp.
  4. Zgłaszanie jakiegokolwiek dostrzeżonego zagrożenia bezpieczeństwa w miejscu pracy przełożonemu (tj. pracodawcy, supervisor’owi czy przedstawicielowi pracowników w zakresie bezpieczeństwa w pracy).

Jeśli pojawi się problem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy należy:

  1. Rozpocząć od przeprowadzenia rozmowy pracownik <-> pracodawca (również przełożony, przedstawiciel pracowników w zakresie bhp).
  2. Należy zapoznać się ze stroną internetową HSE tj. Health and Safety Executive.
  3. W przypadku, gdy pracownik nie dostrzegł poprawy warunków pracy po zgłoszeniu zagrożenia, może sam zwrócić się do instytucji egzekwującej od pracodawców bezpieczeństwo w miejscu pracy albo poprzez stronę internetową HSE http://www.hse.gov.uk do the Employment Medical Advisory Service.

Stan prawny na dzień: 13 grudnia 2015 roku

 

Dodaj komentarz