
W związku ze sprawą Plevin, klienci brytyjskich banków masowo składają skargi i odzyskują nienależnie pobrane przez banki opłaty.
Czego dotyczyła sprawa Plevin?
W 2014 roku sprawa Susan Plevin trafiła do Supreme Court, którą wygrała. W związku z uzyskanym kredytem zapłaciła ubezpieczenie w wysokości £1,630, a udzielający kredytu dodał do kwoty ubezpieczenia „tajemniczą” opłatę w wysokości £4,150. Po wygranej przez Plevin, zmieniono przepisy i ustalono zasady składania przez klientów banków skarg w celu odzyskania nienależnie pobranych środków. Ostateczny termin już się zbliża!
Czym jest ubezpieczenie spłaty kredytu?
Ubezpieczenie spłaty kredytu (payment protection insurance, PPI) jest zazwyczaj sprzedawane z produktami finansowymi wymagającymi dokonywania spłat, takimi jak pożyczka, karta kredytowa lub kredyt hipoteczny.
Czym jest PPI?
Celem PPI jest zabezpieczenie w pewnych warunkach spłat, w razie gdyby nie byli Państwo w stanie spłacić ich samodzielnie. Warunki te obejmują utratę pracy lub niezdolność do pracy z powodu wypadku, choroby, niepełnosprawności lub śmierci.
W Wielkiej Brytanii sprzedano aż 64 mln polis PPI, głównie pomiędzy 1990 a 2010 r.
Ujawniono jednak, że polisy PPI były często sprzedawane niezgodnie z prawem. Osobom, które wniosły skargi dotyczące sprzedaży PPI, przyznano ponad 27 mld GBP.
Teraz w następstwie sprawy sądowej znanej jako „Plevin” skargi wnosić można również w odniesieniu do prowizji pobranej przez dostawcę usług.
Jeśli sprzedano Państwu PPI, mogą Państwo samodzielnie wnieść skargę – za darmo – i odzyskać pieniądze wpłacone w ramach swojej polisy lub polis.
Produkty sprzedawane z PPI
Polisa PPI mogła zostać dołączona do produktu kredytowego, takiego jak:
- pożyczka – w tym pożyczki osobiste i biznesowe
- karta kredytowa
- karta kredytowa sklepu – zazwyczaj karta należącego do większej sieci (dowiedz się więcej o kartach kredytowych sklepu poniżej)
- kredyt hipoteczny
- pożyczka pod zastaw mieszkania – oprócz kredytu hipotecznego
- przekroczenie stanu konta
- zakup ratalny samochodu lub inny towar kupiony na kredyt, taki jak sofa („finance agreement” lub „hire purchase”).
- Domowe konto zakupowe (home shopping account) – w tym konto katalogowe (catalogue account)
Co można zrobić dalej?
Jeśli nabyli Państwo co najmniej jeden z powyższych produktów, ale nie są pewni, czy zostały objęte PPI, można podjąć pewne kroki, aby się tego dowiedzieć:
- sprawdzanie dokumentów – wyszukiwanie warunków polisy PPI lub innych informacji
- kontakt z bankiem lub innym dostawcą usług, aby dowiedzieć się, czy sprzedano Państwu PPI
W tym kontekście „dostawca usług” oznacza instytucję finansową, która sprzedała PPI. Jest to zazwyczaj ten sam bank lub dostawca usług, który udzielił pożyczki lub sprzedał produkt kredytowy (choć czasami instytucja finansowa, która sprzedała PPI, i dostawca usług są innymi podmiotami).
Czy mogę wnieść skargę dotyczącą więcej niż jednej polisy PPI?
Tak, można wnieść skargę na każdą ze sprzedanych Państwu polis PPI.
Aby wnieść skargę dotyczącą więcej niż jednej polisy PPI sprzedanej przez tą samą instytucję finansową, należy to jasno sprecyzować w treści skargi.
Jak wnieść skargę dotyczącą polisy PPI sprzedanej z kartą kredytową sklepu?
Aby wnieść skargę na polisę PPI sprzedaną wraz z kartą kredytową sklepu należy sprawdzić umowę karty kredytowej sklepu oraz inne stosowne dokumenty pod kątem nazwy instytucji finansowej, która wystawiła tę kartę.
Zazwyczaj szybszym rozwiązaniem od kontaktu ze sklepem jest bezpośredni kontakt z instytucją finansową.
Jeśli nie mają Państwo lub nie mogą znaleźć odpowiednich dokumentów, można również zwrócić się do danego sklepu, aby dowiedzieć się:
- która instytucja finansowa wystawiła kartę
- czy sklep może przekierować skargę do odpowiedniej instytucji finansowej
Po przeprowadzeniu tych czynności można zastosować się do instrukcji przedstawionych na następujących stronach.
Karta kredytowa sklepu działa podobnie do zwykłej karty kredytowej, ale można jej używać jedynie w danym sklepie, np. sklepie należącym do większej sieci lub w domu towarowym bądź w różnych sklepach należących do jednej grupy detalicznej.
FCA i PPI
Organ Nadzoru Finansowego (Financial Conduct Authority, FCA) reguluje działalność finansową podmiotów, takich jak banki, pożyczkodawcy i inni dostawcy usług finansowych w Wielkiej Brytanii.
Ujawniono, że polisy PPI były często sprzedawane niezgodnie z prawem.
Po sprawie sądowej znanej jako „Plevin” wprowadzono nowe zasady dotyczące sposobu pobierania prowizji przez bank lub innych dostawców usług z tytułu sprzedaży PPI.
Te nowe zasady oznaczają również, że:
- skargi można składać również, w przypadku, gdy podczas sprzedaży PPI nie wystąpiły nieprawidłowości
- skargi można składać również, w przypadku, gdy poprzednia skarga dotycząca nieprawidłowości, które miały miejsce podczas sprzedaży PPI, została odrzucona
Termin ostateczny na wnoszenie skarg dotyczących PPI
Wyznaczono ostateczny termin na wnoszenie skarg dotyczących sprzedaży PPI na 29 sierpnia 2019 r.
Muszą Państwo przekazać skargę swojemu dostawcy usług lub do Biura Rzecznika Finansowego (Financial Ombudsman Service) najpóźniej dnia 29 sierpnia 2019 r. (do godz. 23:59), gdyż w przeciwnym wypadku stracą Państwo prawo do rozpatrzenia skargi przez te podmioty.
Nie należy czekać do 29 sierpnia 2019 r. – warto zacząć działać wcześniej i sprawdzić, czy mieli Państwo polisę PPI, aby podjąć decyzję co do tego, czy wnieść skargę.
Termin 29 sierpnia 2019 r. to ostatnia szansa dla niektórych konsumentów na wniesienie skargi na nadużycia podczas sprzedaży polisy PPI, jednak w przypadku pozostałych konsumentów termin upłynie wcześniej niż 29 sierpnia 2019 r.
- Zasadniczo czas na wniesienie skargi na nadużycia podczas sprzedaży polisy PPI upływa 3 lata po otrzymaniu od dostawcy usług pisma z ostrzeżeniem o upływającym terminie lub 3 lata po odrzuceniu roszczenia ubezpieczeniowego złożonego w ramach polisy PPI.
Będą Państwo musieli zdobyć dokument potwierdzający otrzymanie skargi przez dostawcę usług lub Biuro Rzecznika Finansowego. Sugerujemy dokonać tego przed upływem ostatecznego terminu.
Należy pamiętać, że skargi można składać następującą drogą:
- pocztą – należy uwzględnić czas potrzebny na dotarcie skargi do dostawcy przed 29 sierpnia 2019 r.
- telefonicznie – należy pamiętać, że linie telefoniczne zamykane są przed północą
- przez Internet – należy złożyć skargę z odpowiednim wyprzedzeniem, aby uniknąć opóźnień spowodowanych zwiększeniem się liczby zgłoszeń tuż przed upływem ostatecznego terminu.
Czy lepiej wybrać nową polisę ubezpieczenia spłaty kredytu (payment protection policy) czy polisę ubezpieczenia dochodu (income protection policy)?
- Obecnie rzadko sprzedaje się PPI, ale w niektórych przypadkach może być to odpowiednie rozwiązanie.
- Istnieją również inne produkty stanowiące zabezpieczenie na wypadek utraty dochodów, takie jak produkty oferujące ubezpieczenie dochodu lub inne ubezpieczenia krótkoterminowe.
- Przed nabyciem polisy należy dokładnie przeanalizować swoją sytuację oraz dokładnie przyjrzeć się zaletom oraz warunkom tej polisy.
Stan na dzień: 21 marca 2019 roku
Źródło: http://www.fca.org.uk/ppi/pl/ppi-explained
Foto: pixabay.com